Koncepcja
Podstawowe wartości Systemu Edukacji Muzycznej YAMAHA
System Edukacji Muzycznej firmy YAMAHA (YAMAHA Music Education System – YMES) to wyjątkowy system nauczania dla dzieci od 4. roku życia. Jest oparty na kompleksowym podejściu do edukacji muzycznej, która zwraca szczególną uwagę na rozbudzenie kreatywności każdego dziecka, poprzez odtwórczość i komponowanie. Podstawą jest program Junior Music Course, po którym jest Junior Extension Course, a następnie Junior Advanced Course.
Dlaczego YAMAHA?
System YAMAHA bazuje na przekonaniu, że muzyka to nie tylko nauka gry na instrumencie, ale także sposób budowania relacji, rozwijania emocji i kształtowania osobowości.
Regularny kontakt z muzyką:
- wspiera rozwój intelektualny i emocjonalny,
- uczy koncentracji i pracy w grupie,
- rozwija kreatywność i odwagę twórczą,
- daje radość i satysfakcję z własnych postępów.
Jesteśmy przekonani, że zaangażowanie w muzykę i aktywne muzykowanie powinno być stałym elementem nowoczesnego społeczeństwa. Odtwarzanie, granie i słuchanie muzyki ma pozytywny oraz trwały wpływ na sposób, w jaki żyjemy w naszym otoczeniu.
Programy nauczania firmy YAMAHA zwracają baczną uwagę na specyficzne możliwości dzieci w danym momencie rozwoju, pod względem fizycznym, intelektualnym i emocjonalnym.
Kluczowe zasady edukacji
Następujące zasady określają praktyki pedagogiczne osób zatrudnionych w Szkołach Muzycznych YAMAHA:

1. Edukacja w określonym przedziale czasowym
…wyznacza bardzo wyraźny kierunek koncepcji lekcji.
Dzieci uczą się muzyki tak naturalnie, jak języka ojczystego – poprzez zabawę i kontakt z innymi. Między 4. a 6. rokiem życia przypada faza najsilniejszego rozwoju słuchu dziecka. Jest to ważny etap nie tylko dla nauki języka, ale także dla edukacji muzycznej, dlatego zajęcia są idealnie dostosowane do tej fazy rozwoju.
2. Lekcje grupowe
…są centralnym elementem systemu YAMAHA Szkoła Muzyczna.
Tworzenie pozytywnego środowiska uczenia się, zapewniającego ciekawe doświadczenia i odkrywanie ich wszystkimi zmysłami jest wyzwaniem dla nauczycieli zaangażowanych w lekcje. Uczniowie z bardzo różnych środowisk, różnych poziomów wcześniejszej edukacji, są zachęcani do wspólnej nauki, choć równolegle otrzymują wsparcie indywidualne.
Kompleksowo rozwijają zdolności muzyczne, a jednocześnie uczestniczą w procesie wzajemnej pomocy i motywacji, co przyczynia się do poczucia gry zespołowej, kiedy grają razem w grupie.
Wiele lat praktycznego doświadczenia i badań naukowych jest wykorzystanych w procesie nauczania, który motywuje do osiągania indywidualnych sukcesów muzycznych przez wszystkich członków grupy.
3. Nacisk na kreatywność
…ma kluczowe znaczenie w koncepcji nauczania w Szkołach Muzycznych YAMAHA.
Dobra znajomość podstaw muzycznych jest warunkiem kreatywności, aby móc realizować własne pomysły muzyczne. Improwizacja, komponowanie i aranżacja to ważne elementy zajęć. Uczniowie nie tylko odtwarzają muzykę, ale także tworzą własne dźwięki i pomysły muzyczne. Akceptowane są różne style i gatunki muzyczne, które traktowane są równorzędnie, a materiały dydaktyczne dostosowane do wieku ucznia, pomagają ćwiczyć z radością od samego początku.
Nauka przez zabawę – filozofia YAMAHA
Najważniejszą zasadą YAMAHA Music Education System jest „nauka poprzez zabawę”. To właśnie radość z odkrywania muzyki sprawia, że dzieci i młodzież uczą się szybciej, chętniej i z większym zaangażowaniem.